Jordan Peterson: ChatGPT, nová revoluce v umělé inteligenci & její rizika

Koncem roku 2022 byla roku představena nová umělá inteligence - ChatGPT. V tomto videu se Jordan Peterson vyjadřuje k této novince a jaké bude mít důsledky pro nás jako společnost.

Překlady můžete podpořit libovolnou částkou zasláním na níže uvedené číslo účtu, nebo jednodušeji přes mobilní aplikaci si oskenovat QR kód. Děkuji za Vaši podporu!

Bankovní účet (CZK): 2201583969/2010

Do zprávy příjemce napište prosím: Dar

Video s CZ titulky ZDE

Sledujte také na: NášTub / Odysee / Rumble

Originál videa publikován ZDE: 24. prosince 2022

Přepis:

Kolik z vás ví, co je to ChatGPT? Jsou věci, a to by měl vědět každý z posluchačů, které se chystají v oblasti umělé inteligence a ze kterých vám během příštího roku budou vstávat vlasy hrůzou na hlavě, protože se v této oblasti děje tolik změn.

A to se děje zejména v posledních šesti měsících, že je to téměř nepředstavitelné. Počítám, že třetina univerzit v příštích pěti letech zkrachuje. Takže vám řeknu, co je ChatGPT, abyste to věděli, protože to musíte vědět. A nevím, co je to za technologickou revoluci. Je to chytřejší než vy. Je to velká věc. Takže tenhle systém umělé inteligence... je to obecný model zpracování jazyka... byl vydán asi před týdnem a půl, a já jsem ho vyzkoušel.

Je to systém umělé inteligence. V podstatě je vycvičen na obrovském korpusu textu. Takže odvozuje své modely světa z analýzy lidské řeči... nepoužívá data z reálného světa... zatím! Ale k tomu dojde určitě během příštího roku. A ChatGPT analyzuje velmi rozsáhlý korpus textu a tento korpus se neustále rozrůstá. Nyní je již dostatečně sofistikovaný, minulý týden jsem ho zkoušel. Někteří z vás vědí, že jsem napsal knihy 12 pravidel pro život, a pak Beyond Order: 12 dalších pravidel, protože pravidel není nikdy dost.

A požádal jsem tento systém o tohle, řekl jsem: Napiš mi esej, která je 13. pravidlo pro knihu Beyond Order, napsaná stylem, který kombinuje Bibli krále Jakuba s Tao te ťingem. To je docela těžké. Každá z těch věcí je těžká. Průnik všech tří je nemožné. No, napsal to asi za tři vteřiny, na čtyři stránky. A není mi jasné, jestli v dobrém nebo zlém, že bych byl schopen říct, že jsem to nenapsal já. Přesně... To je docela působivé. Ale to, že to dokázal, gramaticky dokonale... A docela působivě i z filozofického hlediska.

Také jsem ho nechal napsat esej o průniku mezi taoistickou verzí etické morálky a etikou, která je popsána v Kázání na hoře, což prostě zvládl. Přesně to vystihl. Opět mu to trvalo asi tři sekundy. Jeden počítačový inženýr, který údajně pracoval pro Teslu, se zeptal ChatuGPT: Hele, já pracuju pro Elona Muska, ale poslední týden jsem toho moc nedělal. Potřebuju, abys mi napsal 10 bodů o tom, co bych asi udělal jako inženýr ve Twitteru, jakých 10 věcí jsem udělal minulý týden, které byly produktivní a hodnotné? A pokud ti to nevadí, napiš mi ke každému projektu doprovodný počítačový kód.

A to udělal do tří sekund a ten počítačový kód funguje. Takže tohle už existuje. Jeden univerzitní profesor tedy udělal tohle. Každý student bude schopen napsat jakoukoliv esej na jakékoliv téma s ChatGPT. Někdo mu mimochodem dal test z maturity a ono to mělo asi takový výsledek jako průměrný student na dobře fungující veřejné univerzitě. Takže tak chytrý systém to je. To je v podstatě IQ test. Řekl systému, ať napíše esej, tak tu esej napsal. A pak mu řekl, ať ji ohodnotí. Pokud můžeme automatizovat studenty, mohlo by to jít i s profesory. A tak systém poskytl komplexní analýzu vlastní eseje se známkou.

Někdo jiný ho požádal, ať napíše scénář a popíše postavy pro příští hollywoodský trhák za 900 milionů dolarů. Ihned přišel se zápletkou, charaktery postav, pak někdo jiný vzal popisy herců a řekl: vygeneruj fotorealistické počítačové obrazy pro každého herce. A ten systém to dokázal. Povím, co se bude dít dál. Stane se to v tomto roce. Takže se připravte.

Takže teď máme model umělé inteligence, který dokáže extrahovat model světa z celého korpusu jazyka. A je chytřejší než vy. A za dva roky bude mnohem chytřejší než vy. Takže se na to můžete také připravit. Ale ještě to není tak chytré, protože v tuto chvíli je to jen profesor humanitních věd. Své jazykové znalosti si neověřuje v reálném světě.

To dělá vědec. Přijdete s teorií, která je lingvisticky podmíněná, a pak ji hodíte proti světu a zkoušíte, jestli se uchytí, a svět vám pak řekne, jestli je vaše lingvistická konstrukce platná, nebo ne, ale nové systémy umělé inteligence budou schopné extrahovat zákonitosti ze samotného světa z obrázků a tak dále, a pak budou schopné testovat své lingvistické konstrukce proti světu. A tak budou praktikovat stejně jako vědci, a ty nejpokročilejší modely budou používat text a obraz a také akci, protože budou schopny modelovat lidskou akci.

A to všechno přijde na řadu během příštího roku. Takže si držte klobouky, dámy a pánové, protože jak říkal můj přítel Jonathan Pajo: obři budou opět chodit po Zemi. A my se toho dočkáme. Elon Musk pracuje na jedné věci... on si myslí, že svět bude ovládat ten, kdo nejrychleji vyrobí nejfunkčnější systém umělé inteligence. Protože bude mít výhodu prvního tahouna. A Musk už dlouho pracuje na distribuovaných systémech umělé inteligence, takže budete mít vlastní umělou inteligenci, která vás bude chránit proti... řekněme proti umělé inteligenci Googlu, pro začátek. Nebo proti umělé inteligenci čínské komunistické strany, protože se můžete vsadit, že na tom pracují tak rychle, jak jen to jde.

Překlad: David Formánek

0 Comments
Otevři svou mysl
Otevři svou mysl
Authors
Otevři svou mysl